Kátyú kátyú hátán az M1-es autópálya külső sávjában, emiatt sebességkorlátozások vannak érvényben több szakaszon. Rövid távon a legrosszabb részek újraaszfaltozása segíthet – közölte lapunkkal a közútkezelő –, míg a valódi megoldás a 2020 után kezdődő nagy felújítás lesz, a harmadik sáv megépítésével.
Több helyütt autópályához méltatlan állapotban van az ország legnagyobb forgalmú gyorsforgalmi útja, a burkolathibák már-már a közlekedésbiztonság rovására mennek. Ezt jelzi, hogy egyes szakaszokon 80 kilométer/órás sebességkorlátozást léptettek életbe.
Szemlátomást nem ez a megoldás, a sztráda kezelője, a Magyar Közút Nonprofit Zrt. (MK) ezért többlépcsős, rövid és hosszabb távú intézkedési tervet dolgozott ki a helyzet kezelésére – közölte lapunkkal Pécsi Norbert Sándor, a szervezet kommunikációs vezetője.
Mint mondta, az M1-es autópálya az ország legforgalmasabb útja. Ez korábban is így volt, de az elmúlt években az általános forgalomnövekedést is meghaladó mértékű ütemben nőtt a járművek száma.
Míg 1995-ben átlagosan húszezer jármű haladt át rajta naponta, addig mára ez a szám egyes térségekben a 80 ezret is eléri, a fővároshoz közel a gyorsforgalmi út több helyen is száz százalék feletti kapacitással üzemel. Az is fontos, hogy az M1-esen szinte fele-fele arányban oszlik meg a személyautó- és a nehézgépjármű-forgalom.
Az autópálya az egyik legfontosabb és legforgalmasabb tranzitútvonal a térségben, a nagyarányú kamionforgalom miatt pedig az útpálya burkolatának leromlása is felgyorsult, ez magyarázza, hogy a komolyabb hibák az autópálya külső sávjában alakulnak ki.
Bár nyilvánvaló, hogy az út elérte kapacitása határait, rövid távon a burkolat karbantartása a legfontosabb feladat. Az MK Bicskei Mérnöksége az utóbbi időszakban mindennap, a hét végén és éjszakánként a többi Komárom-Esztergom megyei mérnökség bevonásával is végzett javítási munkákat.
Sőt, az elmúlt napokban már Fejér megyéből is átirányítottak brigádokat. Ebben az évben az elmúlt 50 napból 41-en végeztek javítási munkákat az M1-es autópálya Komárom-Esztergom megyei szakaszán, mely során közel 120 tonna aszfaltot dolgoztak be a szakemberek.
Az autópályán a burkolat állapotának leromlása és a folyamatosan jelentkező javítási igények miatt a legrosszabb állapotban lévő szakaszokon a belső sávban száz, míg a külsőben 80 kilométer/órás sebességkorlátozás van érvényben.
– A téli időjárás kedvez az újabb burkolathibák kialakulásának – mondta Pécsi Norbert Sándor. Ezért folyamatosan végzik a szükséges javításokat; az évszaknak megfelelően elsősorban hideg aszfalt felhasználásával, illetve helyszíni újrahasznosító gépet és technológiát is alkalmaztak.
Legutóbb csütörtöktől vasárnapig, mozgó terelés mellett dolgoztak a Magyar Közút szakemberei, illetve hétfőn a Hegyeshalom felé vezető oldalon a 39-es kilométernél, továbbá Budapest felé a 39-es és 53-as kilométernél javították a külső sáv lezárásával az útburkolatot.
Kérdésünkre a kommunikációs vezető elmondta, hogy a hosszabb távú megoldás az autópálya kétszer háromsávossá bővítése. A Nemzeti Infrastruktúra-fejlesztő Zrt. már megkezdte a terveztetést, az építkezés pedig 2021–2022-ben kezdődhet el.
Ugyanakkor ezen fejlesztési projekt elindulásáig a MK is tervez még ebben az évben nagyobb beavatkozást. A téli üzemeltetési időszak lezárultával, márciusban 14 kilométernyi szakaszon végeztetnek el nagyobb felújítást a leginkább beavatkozásra szoruló sávokon.
A felújításokban érintett területek 2,5 kilométeres szakasza Biatorbágy, 11,75 kilométeres része pedig a Herceghalom–Bicske vonalat érinti Hegyeshalom irányában. A projekt előkészítésén jelenleg is dolgoznak az útkezelő szakemberei, a pontos ütemezésről az autósokat időben tájékoztatják.
Mindent elkövetnek, hogy a téli üzemeltetési időszakot követően a lehető leghamarabb felvonulhassanak a gépek a munkaterületre. És talán már most érdemes megjegyezni, hogy ezek a munkák több hónapot vesznek majd igénybe, sávelhúzásos terelés mellett, azaz előre látható, hogy a nyári időszakban fennakadások várhatók a forgalomban.
(Forrás: Magyar Idők/Jámbor Gyula - 2018. február 21.)